Ram en lokal og engageret målgruppe med mikro-influenter

   

I takt med at influencer marketing i udpræget grad har manifesteret sig i det aktuelle mediebillede, ligesom det er blevet en permanent del af budgetterne i marketingafdelingerne, bliver der i endnu højere grad også tænkt i aktivering af mikro-influenter.

Og netop mikro-influenter bliver igen en af årets helt store tendenser.

Men hvordan definerer man en mikro-influent?

Definitionerne på en mikro-influent er mange. Begrebet italesættes således meget forskelligt, ligesom det er yderst kontekstafhængigt. Men skal man pege på ét af de bulletpoints, der er gennemgående, så er det, at definitionen omfatter “almindelige mennesker”, der har en større følgerskare på særligt Instagram end den almene bruger af det sociale medie.

Netop den såkaldte “større følgerskare end den almene bruger af det sociale medie” er ligeledes en bred definition. En definition, der også varerier meget fra land til land.

Grundlæggende vil vi hos Bloggers Delight definere mikro-influenter som influenter, der har mellem 1.000 og 5.000 – 10.000 følgere. Det kan for eksempel være en profil, der enten kan karakteriseres som “ekspert” indenfor en niche som for eksempel mode og/eller bolig. Men det kan også være en langt bredere profil, der sætter den mere personlige vinkling i centrum.

Og hvorfor så fokusere på mikro-influenter?

Først og fremmest kan det være fordelagtigt at aktivere mikro-influenter i sine marketingfremstød, hvis man ønsker at ramme en mere specifik og homogen målgruppe.

Typisk vil følgerskaren af mikro-influenterne sætte pris på autenticiteten hos influenterne, og ifølge Forbes har influenter med under 5.000 følgere på Instagram typisk en relativ engagement rate, som er tre gange så høj, som en influent med mere end 5.000 følgere. I den forbindelse peger Bureaubiz i en tidligere artikel ligeledes på, at mikro-influenter i nogle cases har op til tre gange højere Click-Through-Rate end influent-sfærens andre aktører. Derved kan mikro-influenterne i mange tilfælde kompensere for deres færre antal følgere ved at skabe et større relativt engagement hos de følgere, de rent faktisk har.

skaermbillede-2018-02-12-kl-12-46-48
Et udsnit af billeder fra vores kampagne med Jotex og 20 udvalgte mikro-influenter.

Kampagne hos Bloggers Delight med Jotex og 20 udvalgte mikro-influenter 

Vi er netop nu i gang med at eksekvere en kampagne med Jotex, som er en af Nordens største online boligindretningsites. Sammen aktiverer vi en række velkendte (makro)influenter, men vi har også rettet vores fokus på mikro-influenter og de styrker, der er forbundet med aktiveringen af netop dette segment.

Jotex’ udgangspunkt for kampagnen er, at skabe et bredere kendskab til sit brand i hele Danmark, da de netop har lanceret deres webshop på det danske marked. For at gøre det, har vi blandt andet besluttet at aktivere 20 forskellige mikro-influenter på Instagram. Influenterne har maksimum 4.000 følgere og er bosat forskellige steder i landet: Nordjylland, Fyn, Sjælland, Midtjylland og Sønderjylland. Dette har vi gjort for at målrette kampagnen til den lokale og engagerede målgruppe, der følger de respektive influenter.

Alle influenter har fået til opgave at fokusere på det sammen key-item, en dekorativ Yava krukke, hvorefter de skal fortolke og style den på en måde, der passer ind i deres respektive universer på Instagram.

Du kan se nogle af kampagnens første billeder ovenfor. Derudover kan du følge kampagnens rejse på #jotex, hvor vores influenters billeder med jævne mellerum vil dukke op.

Læs også: Bloggerne ånder de etablerede medier i nakken

Skriv en kommentar