Bloggers Delight opkøber endnu et konkurrerende blognetværk

   

Pressemeddelelse 

Bloggers Delight udvider endnu en gang porteføljen med opkøbet af den mindre konkurrent Bloggers Point. Opkøbet sker som led i de strategiske tiltag, der skal sikre yderligere vækst i 2019.

Danmarks største influencer marketing firma, Bloggers Delight, har opkøbt aktiverne i det konkurrerende blogselskab Bloggers Point. Opkøbet er et led i ambitionerne om fortsat vækst i 2019, og ligeledes en konsolidering af Bloggers Delights position som markedsleder indenfor influencer marketing i Danmark.

“I takt med at interessen for influencer marketing vokser og vokser, ser vi, at der er kommet langt flere spillere ind på området. Men de små blognetværk har det svært. Man er nødt til at have en vis volumen for at kunne drive et profitabelt blognetværk. Derfor er opkøbet af Bloggers Point et meget naturligt skridt både for køber og sælger”, fortæller Henrik Akselbo, direktør og medstifter hos Bloggers Delight.

Bloggers Point blev stiftet i 2014, og tilbyder en self-service blogplatform. Indtægterne kommer fra bannerannoncering og løbende abonnementsbetalinger af deres PRO-blogger produkt. Siden stiftelsen er omkring 3.000 blogs oprettet på platformen. På sitets fire års levetid, har det ikke kunne opnå den nødvendige volume til at skabe tilfredsstillende økonomiske resultater, hvorfor stifteren og Bloggers Delight er blevet enige om at Bloggers Delight overtager alle aktiver.

Henrik Akselbo fastslår samtidig, at der er mange omkostninger forbundet med at drive blogplatform, hvis man vil give sine bloggere de optimale rammer og vilkår – både når det kommer til det tekniske og det kommercielle setup. Og det er kommet til udtryk i branchen: “Vi har øget omsætningen otte år i træk, og vi har en sund bundlinje samt stordriftsfordele, men overordnet, når vi summerer på de offentligt tilgængelige regnskabstal, så har influencer-markedet i Danmark været præget af røde tal de seneste år”, fortæller han og sår tvivl ved, hvorvidt der egentlig er plads til meget mere end ét blognetværk i landet.

“På trods af markedet for influencer marketing vokser år for år, så er det nuværende antal af mindre aktører på det danske marked ikke holdbart, og det viser vores analyser af branchens regnskabstal også. Vi tror derfor på en konsolidering de kommende år”, afslutter han.

Bloggers Delights tredje store opkøb på fire år

Det er ikke første gang, at Bloggers Delight opruster ved at opkøbe konkurrenter. I 2014 opkøbte man konkurrenten Looklab, mens man i 2017 opkøbte det succesfulde Blogly-netværk, der blev stiftet i 2015 af den danske blogger og iværksætter Mascha Vang.

“Efter Blogly-opkøbet, var Bloggers Point en af få konkurrerende deciderede blognetværk tilbage på markedet. Men de kunne ikke gøre en forskel, og vi har med opkøbet nu en endnu mere markant markedsandel, når det kommer til blogs i Danmark”, fortæller Henrik Akselbo og fortsætter:

“Det her opkøb konsoliderer vores position som markedsleder indenfor influencer marketing i Danmark. Og det understreger igen, at vi er et digitalt mediehus, der har relevans for rigtig mange læsere og annoncører, fordi vores bloggere og influenter rammer en bred målgruppe og tapper ind i mange forskellige segmenter”.

På nuværende tidspunkt tæller Bloggers Delights portefølje af oprettede blogs over 80.000, hvoraf ca. 350 er såkaldte Premium Blogs, hvor bloggerne også er repræsenteret af Bloggers Delight i kommercielle sammenhænge.

Med opkøbet af Bloggers Point kan Bloggers Delight endvidere i dag præsentere syv blognetværk samlet under Bloggers Delight-paraplyen; Bloggers Delight, The Bloke, Society B, Looklab, Represented, Blogly og altså Bloggers Point.

Vækstplaner for 2019

Udover opkøbet af konkurrenten Bloggers Point, og et fortsat fokus på udvikling af kerneforretningen, består Bloggers Delights vækstplaner i 2019 blandt andet af et endnu større fokus på de nye initiativer, som er blevet rullet ud i 2018 med ønsket om at skabe en komplet 360- graders løsning indenfor influencer marketing til sine kunder. Det omfatter blandt andet et øget fokus på internationalisering og eksekvering af kampagner med influencers fra udlandet. I regnskabsåret 2017/2018 kom seks procent af den samlede omsætning fra det indsatsområde. Dette forventes af stige i 2019.

Samtidig åbnede Bloggers Delight i efteråret 2018 op for en ny afdeling med fokus på mikroinfluenter, der giver brands og virksomheder mulighed for at aktivere en lang række mindre influenter i deres marketingfremstød samt at få skabt en masse unikt brugergenereret indhold. Ligeledes her har man ambitioner om at sætte ekstra meget ind i 2019.

“Vi forventer to-cifret vækstrater i 2019. Væksten skal drives dels af øget salg af vores kerneprodukter bl.a. ved at løfte gennemsnitsbudgettet på, de kampagner vi eksekverer, samt via vores satsninger indenfor internationalisering og mikroinfluenter. Bundlinjen vil fortsat være positiv og egenkapitalen voksende”.

Skriv en kommentar









1 kommentarer


  1. Tina

    Stort tillykke med opkøbet og den sunde fremgang og vækst :-)
    Fornuftig strategi!