Interview: Influencer Manager, Caroline Bergman

   

I en række interviews den kommende tid vil vi hos Bloggers Delight gå bag facaden og snakke med nogle af vores egne medarbejdere om, hvad deres daglige arbejde består i og hvad de har af oplevelser med influencer-branchen anno 2019.

Første interview er med Caroline Bergman, som arbejder som Influencer Manager på vores kontor i København.

 

Hvad går dit job som Influencer Manager hos Bloggers Delight ud på?

Mit job er at være influenternes nærmeste go-to-person, hvis de har brug for sparring og udvikling – det gælder både hvad angår personlige, kommercielle og strategiske anliggender. Derudover er det min opgave at rekruttere nye influenter til netværket baseret på den efterspørgsel, der er blandt annoncørerne. Derfor er jeg også en del i kontakt med vores store team af kunderådgivere og seje kampagneteam, som er gode til at give input til den type influenter, vi kan mangle i netværket. Sidst, men ikke mindst, planlægger og afholder jeg sociale netværksarrangementer og workshops, så influenterne får et tættere tilhørsforhold til netværket og bliver klogere på branchen og dens hastige udvikling.

Bloggers Delight netværksarrangement i København i april 2019. Billede af Majken Soelberg.

 

Hvad leder du efter, når du kigger efter nye, interessante bloggere og influencers?

Det er meget forskelligt fra case til case. Der er ingen tvivl om, at et højt antal troværdige følgere/læsere typisk er en fordel, da det betyder, influenten typisk har stor gennemslagskraft og en stor brugerflade at nå ud til med det enkelte budskab. Men influenten skal også kunne skille sig ud og netop have den x-faktor, som gør, at de har deres plads i markedet. Om det så er fordi, influenten er hudløs ærlig i sine budskaber, er en haj til at indrette lejligheder, er kendt fra TV, kan bage boller som ingen andre eller få dig til at skraldgrine. Så længe de kan noget, og ikke er blege for at dele ud af det. Og så er det også altid en fordel, når det er lysten til at skrive og kommunikere med følgere og læsere, der driver værket.

 

Skal der absolut være et kommercielt potentiale hos en mulig blogger eller influencer, eller er det underordnet?

Det er absolut ikke et krav! Det er jo ikke alle blogs, der nødvendigvis kan have en kommerciel vinkel, men det betyder jo ikke, at den ikke har en værdi. Vi vil gerne hjælpe de dygtigste bloggere og influencers med at tjene penge på det arbejde og den tid, de lægger i deres kanaler – det gør sig gældende, hvad end influenten ønsker at underholde eller tage virkelig tunge emner op. Heldigvis er der flere områder, vi kan hjælpe på – både kommercielle og ikke-kommercielle. Set i et forretningsperspektiv er det selvfølgelig en stor fordel, hvis influenten er frisk på at lave kommercielle samarbejder og hvis der er et højt antal af følgere eller læsere. Dog er det vigtigt, at influenten nøje udvælger hvilke kommercielle samarbejder, han/hun indgår i, da det ellers hurtigt kan klinge hult i forhold til influentens univers. Det er naturligvis også noget, jeg og mine kollegaer i rådgiver-teamet løbende vender med vores influenter og rådgiver dem om.

Bloggers Delight netværksarrangement i København i april 2019. Billede af Majken Soelberg.

 

Har du nogle gode råd til en nystartet blogger eller influencer?

Personlighed, personlighed, personlighed. Det er ikke nok ”bare” at se godt ud eller tage flotte billeder – du skal også kunne inspirere, dele både de gode og de dårlige øjeblikke, udarbejde flot indhold, være sjov og interagere med din følgerskare. Aller vigtigst er det dog, at du i bund og grund er dig selv hele vejen igennem – typisk tilsat lidt kreativitet og et godt visuelt øje. Og så må du for alt i verden ikke underkende den tid, der skal bruges på at være til stede på de sociale medier med alt, hvad det indebærer. Derudover kræver denne branche masser af tålmodighed. Du kan ikke normalvis forvente, at du bliver topinfluent fra det ene øjeblik til det andet.
 

Hvilke tendenser tror du, vi kommer til at se mindre og mere til i fremtiden?

På nuværende tidspunkt er data vigtigere end nogensinde før. Det er også derfor, der har været fokus på falske følgere på Instagram. Annoncører vil gerne garanteres, at deres budskab videreformidles under de rette omstændigheder, på de rette kanaler og til den rette målgruppe. Derfor er influentens personlighed og profil også et bærende element, som gerne skal kunne skille sig ud. Af den årsag tror jeg også, at vi vil se, at de store influenter i endnu højere grad kommer til at blive eksponeret og indgå i større samarbejder end tidligere, mens de mellemstore bloggere og influenter skal gøre op med dem selv, om de er villige til at lægge det hårde slid og arbejde i det eller ej. Samtidigt er mikroinfluenter også en tendens, der er kommet for at blive – det er dog ikke noget, der skaber den helt store omsætning for den enkelte mikroinfluent.

Skriv en kommentar