Stor blograpport guider: Bloglæsernes ageren og det perfekte blogindlæg

   

ae36e6e0-00ac-445b-b156-a793506abfe3

Vi har fundet en række interessante data omhandlende Bloggers Delights samlede læserskare i 2017. Vores egne data har vi kombineret med et sammenkog af informationer fra en stor international blograpport. Tilsammen kan det være med til at give et unikt indblik i, hvilke parametre, der blandt andet kan optimere indholdet på din blog, men også hvordan man bedst muligt målretter sit indhold efter læsernes ageren.

10c3103a-4fe8-4de3-b479-e251502ad8f1

Hvem læser blogs?

Vi indleder med at kigge nærmere på Bloggers Delight-netværkets samlede læserskare i 2017 fordelt på vores mere end 300 Premium Blogs.
Her befandt hele 44,09 procent af alle bloglæsere sig i målgruppen 25-34 år, mens mere end 23 procent var under 24 år.
Samlet set var 67,53 procent af alle læsere på tværs af Bloggers Delights blogs altså 34 år eller yngre.

Den præcise fordeling af netværkets læsere i 2017 så ud som følger:

Under 24 år:             23,44%
25-34 år:                     44,09%
35-44 år:                      18,59%
45-54 år:                       7,81%
55-64 år:                       4,13%
65 +:                                1,93%

4142caa7-ade9-4242-b393-1dec8254394d

Hvor bor bloglæserne? 

60,4 procent af netværkets læsere i 2017 var bosat på Sjælland, mens mere end 41 procent af den samlede læserskare var fra København. De seneste år har vi set en kontinuerlig vækst i både fynske og jyske læsere. I 2017 kom 39,6 procent af læserne fra Vestdanmark.

Læsere fra Sjælland:           60,4%
Læsere fra København:             41,5%*

Læsere fra Jylland:              35,0%
Læsere fra Århus:                       8,5%*
Læsere fra Aalborg:                    4,7%*

Læsere fra Fyn:                     4,6%
Læsere fra Odense:                    3,9%*

* Udgør procentdelen af de samlede 100%.

Læsernes ageren

Vi har nedenfor lavet et sammenkog af den førnævnte blograpport.

Vi starter med et fun fact, der viser, at af den samlede tid, som folk bruger på nettet, er 23 procent på enten blogs eller andre sociale netværk. Yderligere fremgår det, at 77 procent af alle internetbrugere læser blogs, mens den gennemsnitlige bloglæser læser ca. 10 blogindlæg om dagen.

Ifølge rapporten læser 77 procent af alle bloglæsere blogs om morgenen, men hvis man gerne vil henvende sig til mænd, kan man overveje at udgive indlæg om aftenen. I hvert fald læser 53 procent af de mandlige bloglæsere blogs om aftenen eller natten.

Baseret på blandt andet ovenstående tal, fastslår rapporten også, at den gennemsnitlige blog får mest trafik klokken ca. 11.00 om formiddagen.

En kort opsummering:

– 23% af folks tid på nettet bruges på blogs og andre sociale netværk.

– 77% af alle internetbrugere læser blogs.

– Den gennemsnitlige bloglæser læser 10 indlæg om dagen.

– 77% af alle bloglæsere læser blogs om morgenen.

– 53% af alle mænd læser blogs om aftenen eller natten.

– Den gennemsnitlige blog får mest trafik klokken 11 om formiddagen.

ae36e6e0-00ac-445b-b156-a793506abfe3

Gode råd til det perfekte indlæg

Rapporten beskæftiger sig samtidig med en række elementer, der kan være grundstenene i det perfekte blogindlæg. Vi har samlet dem nedenfor.

Overskriften

– Den ideelle overskrift er 60 tegn.
– Hvis du skal fange folks opmærksomhed, skal dine overskrifter helst være mellem 6-13 ord, da folk har størst tilbøjelighed til at interagere med disse.
– På Facebook er det overskrifter mellem 12 og 14 ord, som er de mest likede.
– Hvis du bruger underoverskrifter i dine indlæg, skal de skrives med H2 eller mindre. Aldrig H1.

Antal tegn og ord

– Du fanger nemmest opmærksomheden hos læserne, hvis du formår at lave et indledende afsnit på ca. 150 tegn. Og det handler om at være skarp i særligt dette afsnit, hvis du vil fastholde læserne. 55 procent af alle bloglæsere læser kun blogindlæg i 15 sekunder eller mindre.

– Ifølge Google indeholder de ti mest læste blogindlæg mellem 2032 og 2416 ord. Vi ved godt, at det er mange ord og at alle blogindlæg selvfølgelig ikke skal være så omfangsrige. Men vil du optimere din positionering på Google, kan det være en god idé at tænke i længere blogindlæg i ny og næ.

– På Facebook vil indlæg med mere end 1500 ord gennemsnitligt opnå 22,6 procent flere likes.

De vigtige billeder

– Læsere bruger 10 procent mere tid på at se på billeder end de bruger på at læse det skrevne i blogindlægget. Derfor får blogindlæg med billeder også 94 procent mere trafik end blogindlæg uden.

– Rapporten slår samtidig fast, at man skal bruge ét billede per 450 ord. Igen mener vi, at dette er kontekstafhængigt, og vi råder derfor stadig til at inddrage flere billeder, hvis det passer ind i blogindlæggets format.

0019cb4c-5ecb-44d4-aebe-65261e09a2c7

Og hvad så med 2018?

I en anden stor undersøgelse har en række marketing- og kommunikationsansvarlige givet deres besyv på influencer marketing.

86 procent af alle adspurgte svarede således, at de havde anvendt influencer marketing i 2017, mens 92 procent fandt det effektivt. Og hertil besvarede 39 procent yderligere, at de vil øge deres fokus på influencer marketing i det kommende år.

Endvidere besvarede 52 procent, at de vil arbejde med forskellige typer influencers i 2018.

Læs også: Instagram giver deres opskrift på succes

Skriv en kommentar