Mangler du hjælp til din blog?
Vi gør meget ud af at hjælpe vores bloggere. Nedenfor kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål, og hvis du stadig er i tvivl kan du skrive til vores support.
BLOGGERS DELIGHT SUPPORT
Ønsker du at oprette en blog, har du brug for hjælp eller har et spørgsmål, så skriv til os. Vi sidder klar til at hjælpe dig!
Søg i spørgsmål og svar
Spørgsmål og svar
På denne side kan du se en oversigt over de mest stillede spørgsmål. Kan du ikke finde det, du søger, så send os gerne en mail på support@bloggersdelight.dk.
Blog fra din mobil
Blogging fra mobilen fungerer på samme måde som på computeren.
Hvis du ønsker at blogge fra mobilen, skal du gøre følgende:
1. Gå ind på www.bloggersdelight.dk
2. Klik på de tre streger i højre hjørne
3. Klik ‘Log Ind‘ og indtast dine oplysninger
4. Du er nu inde på din forside, hvor du her kan trykke på ‘+‘ og dernæst ‘indlæg‘.
5. Du bliver nu omdirigeret til det sted, hvor du skriver dit indlæg.
6. Du gør nu som du plejer, og skriver dit indlæg.
Domænerelaterede spørgsmål (PLUS/PREMIUM)
OBS! For at få dit eget domæne skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger (Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her).
Inden du kan tilføje dit eget domæne, er det vigtigt at du har købt og ejer dette. Har du endnu ikke gjort dette, kan du læse mere her.
Ydermere skal du have flyttet domænet til Bloggersdelight. Du kan læse mere på nedenstående links:
Hvordan flyttes domæner (Simply) til Bloggersdelight?
Hvordan flyttes domæner (GratisDNS) til Bloggersdelight?
Når du har flyttet dit domæne til Bloggers Delight, indsætter du det på bloggen, som følger:
1. ‘Opsæt din blog’ –> ‘Eget domæne’ –> ‘Tilføj eget domæne til din blog’
2. Indsæt her dit domænenavn (F.eks.: mydomain.dk)
3. Husk at trykke på ‘Gem blog indstillinger‘.
OBS! Du kan opleve at din blog midlertidigt ikke kan tilgås, du vil dog senest kunne bruge bloggen med dennes nye domæne, den efterfølgende dag.
Tip! Læs altid guiden til højre på nedenstående billede.
Hvis du er PLUS- eller PREMIUM blogger og har dit eget domæne, kan du flytte det til din Bloggers Delight blog (Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her).
OBS! Hvis du har en mail knyttet til dit domæne (f.eks. blabla@domænetssnavn.dk), skal du henvende dig til Supporten (support@bloggersdelight.dk) og skrive dette.
Hvis du har købt dit domæne hos Simply, skal du følge denne guide.
Har du købt dit domæne et andet sted end Gratis DNS eller Simply, skal domænet flyttes til Gratis DNS. Det gør du sådan her:
1. Log ind på din GratisDNS-konto
2. Klik på ‘Primær DNS’
(guide fortsætter under billedet)
3. Find dit domæne og klik ‘Ændre DNS’
(guide fortsætter under billedet)
4. Du vil nu komme ind til indstillingerne for dit domæne. Tryk ‘Tilføj A’ ved den første indstilling.
(guide fortsætter under billedet)
5. Du skal nu tilføje den først ‘A-record‘. I feltet ‘Host‘ står dit domæne. Dette skal du ikke ændre ved i første omgang. ‘IP‘ skal du ændre til 81.7.160.122. Tryk ‘Tilføj A recorden’
(guide fortsætter under billedet)
6. Du skal nu tilføje endnu en ‘A record‘. Klik på ‘Tilføj A‘ som i punkt 4). Samme boks vil nu komme frem. I ‘Host’ skriver du denne gang ‘www.’ foran domænet. IP’en skal du igen rette til 81.7.160.122. Tryk herefter ‘Tilføj A recorden’
(guide fortsætter under billedet)
7. Din administration i GratisDNS skal nu se således ud:
(guide fortsætter under billedet)
8. Nu skal GratisDNS opdaterer ændringerne. Dette gør de 4 gange i døgnet, så du bedes vente 6 timer for at kunne færdiggøre opsætningen.
9. Hvis domænet ikke virker efter 6 timer, skal du sende en mail til support@bloggersdelight.dk hvor du skriver dit login og kodeord til GratisDNS samt dit domænes navn, så vi kan redelegere det for dig. Når vi har redeligeret dit domæne til Bloggers Delight, vil du modtage en e-mail, hvor du skal godkende redigeringen.
10. Når du har ventet 6 timer skal du logge ind på din blog. Gå til ‘Opsæt din blog’ –> ‘Eget domæne’, hvor du skriver dit domæne uden www. foran (fx. bloggersdelight.dk).
11. Gem indstillinger.
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du bliver PLUS blogger her og se hvilke fordele der er ved PLUS her.
OBS! Du må aldrig angive noget i ‘Eget domæne’ feltet, i dit kontrolpanel på din blog, før du har fulgt nedenstående guide, samt guide til opsætning af domæne, i bunden af denne side.
Hvis du er PLUS- eller PREMIUM blogger og ikke ønsker at din blog skal hedde ‘.bloggersdelight.dk’ kan du købe dit eget domæne, fx minmodeblog.dk. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her. Du kan købe dit domæne diverse steder på nettet, men vi anbefaler GratisDNS.dk eller Simply.com
Hos GratisDNS.dk køber du kun domæne, mens du hos Simply (reklamelink) også kan tilkøbe webhotel, som giver dig adgang til dine egne emails (for eksempel kontakt@minmodeblog.dk)
Tip! Hvis du vil købe dit domæne hos Simply.com, kan du få en rabatkode til dette, ved at sende en mail til support@bloggersdelight.dk.
Sådan forløber et domænekøb:
1. Når du har købt dit domæne, vil du pr. mail modtage logind mm.
2. Senere vil du modtage en mail fra DK-Hostmaster (såfremt det er et .dk domæne, du har købt), hvori du har modtaget et login. Dette login skal bruges til at aktivere dit domæne. En guide er vedlagt mailen.
Når dit domæne er aktiveret, kan du opsætte dit domæne.
Følg denne guide hvis dit domæne er købt hos Gratis DNS
Følg denne guide hvis dit domæne er købt hos Simply
Tip! Du kan tjekke om dit domæne er aktiveret her ved at indtaste dit domæne nederst uden ‘www.’ foran. I feltet ‘status‘, skal der stå ‘aktivt‘.
Hvis du er PLUS- eller PREMIUM blogger og har dit eget domæne, kan du flytte det til din Bloggers Delight blog (Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her).
Tip! Hvis du endnu ikke har købt dit domæne, kan du sende en mail support@bloggersdelight.dk, og få en rabatkode til dit køb.
Hvis du har købt dit domæne hos Gratis DNS, skal du følge denne guide.
Sådan opsætter dit domæne hos Simply til Bloggers Delight:
1. Log ind på din Simply konto
2. Klik på ‘DNS administration‘
3. Rul ned i bunden og klik på feltet i ‘DNS skabeloner‘ og vælg ‘Bloggers Delight custom domain‘
4. Klik ‘Indsæt skabelon‘
5. Nu skal Simply opdaterer ændringerne. Dette kan godt tage nogle timer
6. Efter et par timer, skal du prøve at gå ind på dit nye domæne (uden .bloggersdelight.dk). Bliver du her ført til siden på billedet nedenfor, så er dit domæne klar til at blive opsat og du kan gå videre til step 7.
7. Log ind på din blog, klik her på ‘Opsæt din blog‘ og herefter ‘Eget domæne‘. Her skriver du dit domænet ind. Husk at trykke på den grønne knap ‘Gem blog indstillinger‘. Systemet skal nu opdatere, der kan gå op til 24 timer. Herefter er dit domæne skiftet.
OBS! Du må aldrig angive noget i ‘Eget domæne’ feltet, hvis ovenstående 6 steps ikke er fulgt.
Trafik (PLUS/PREMIUM)
For at have adgang til denne statistik skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
Der er flere forskellige måder at måle statistik på ens blog.
1. ‘Sidevisninger‘ er alle de klik, der foretages på din blog i den givne periode.
2. ‘Besøg’ er antallet af gange folk er inde på din blog i den givne periode.
3. ‘Unikke besøg’ er antallet af forskellige personer, der er inde på din blog i den givne periode.
Eksempel:
Jeg går ind på din blog i dag klokken 16.00, hvor jeg klikker rundt 5 gange.
Jeg igen ind på din blog klokken 18.00, hvor jeg klikker 3 gange.
I alt vil dette så være 8 sidevisninger (fordi jeg klikker 8 gange), 2 besøg (fordi jeg går ind på din blog 2 gange), 1 unikt besøg (fordi jeg kun er én person).
Du kan opsætte din blog til Google Analytics og dermed se, hvordan dine besøgstal er.
For at knytte din blog til Google Analytics, skal du følge denne guide:
1. Gå til http://www.google.com/analytics/
2. Log ind i højre hjørne med dit Google Login. Har du ikke et Google Login, så tryk ‘Opret’
3. Tryk ‘Tilmeld dig‘
4. Udfyld oplysningerne
5. Tryk ‘Hent Sporings-ID’ neders på siden
6. Du kommer nu til en side, hvor dit sporings-ID vil stå midt på skærmen. Kopier Sporings-ID’et
8. Indsæt Sporings-ID på din blog under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Oplysninger’ –> ‘Google Analytics’
Sociale medier (PLUS/PREMIUM)
For at indsætte link til din Facebook skal du via dit kontrolpanel gå til:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Sociale medier’ –> ‘Facebook link’
Her indsætter du så linket til din Facebook profil.
OBS! Husk at gemme på den grønne knap i bunden.
For at indsætte din Twitter profil på din blog, skal du via dit kontrolpanel gå til:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Sociale medier’ –> ‘Twitter Profil’
Her indsætter du dit brugernavn på Twitter.
OBS! Husk at gemme på den grønne knap i bunden.
For at indsætte link til din Instagram skal du via dit kontrolpanel gå til:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Sociale medier’ –> ‘Instagram Profil’
Her indsætter du så linket til din Instagram profil.
OBS! Husk at gemme på den grønne knap i bunden.
Du har mulighed for at indsætte ikoner til dine sociale medier i din menu.
For at indsætte sociale ikoner skal du via dit kontrolpanel gå til:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Sociale medier’.
Her indsætter du så links til Facebook, Instagram osv., husk at gemme på den grønne knap i bunden!
OBS! For at få vist dine ikoner, i din menu, skal du vælge et menu design, hvor disse er synlige. Dette kan du gøre ved at trykke her.
For at indsætte link til din Youtube kanal, skal du via dit kontrolpanel gå til:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Sociale medier’ –> ‘Youtube Profil’
Her indsætter du så linket til din Youtube profil.
OBS! Husk at gemme på den grønne knap i bunden.
For at indsætte link til din Pinterest profil, skal du via dit kontrolpanel gå til:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Sociale medier’ –> ‘Pinterest Link’
Her indsætter du så linket til din Pinterest profil.
OBS! Husk at gemme på den grønne knap i bunden.
For at indsætte link til din Bloglovin profil, skal du via dit kontrolpanel gå til:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Sociale medier’ –> ‘Bloglovin Link’
Her indsætter du så linket til din Bloglovin profil.
OBS! Husk at gemme på den grønne knap i bunden.
For at indsætte link til din Google Plus profil, skal du via dit kontrolpanel gå til:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Sociale medier’ –> ‘Google Plus Profil’
Her indsætter du så linket til din Google Plus profil.
OBS! Husk at gemme på den grønne knap i bunden.
Din blog-konto (Herunder PLUS)
For at ændre din mailadresse skal du
1. gå til: ‘Brugere’ –> ‘Din profil’ –> ‘Kontaktinformationer’
2. I feltet ‘E-mail (påkrævet)’ skriver du den mailadresse du gerne vil have tilknyttet
3. Tryk på den blå knap, i bunden af siden, ‘Opdater profil’
4. Du modtager nu en mail, hvori du skal bekræfte at du ønsker at ændre din mailadresse
Hvis du har en blog i forvejen hos Bloggers Delight kan du opgradere til PLUS.
For at opgradere til PLUS, skal du klikke på ‘OPGRADER TIL PLUS‘ i toppen af dit kontrolpanel.
PLUS-abonnementet koster 9 kroner den første måned, herefter er prisen 49 kroner om måneden.
Abonnementet er ikke bindende og kan opsiges på et hvilket som helst tidspunkt.
Tip! Har du ikke en blog i forvejen, kan du oprette en blog gratis her.
Tip! Du kan læse om hvilke fordele du får som PLUS blogger her.
Som PLUS-blogger får du følgende fordele:
- Du får adgang til Bloggers Delights affiliatesystem, så du kan tjene penge på din blog!
- Du kan skræddersy dit design, som du ønsker det – dette betyder du bl.a. kan tilføje en sidebar eller flere kolonner, ændre farver og skrifttyper og opsætte dit design efter eget valg (der findes guide til de mange muligheder i vores FAQ)
- Alle dine blogindlæg bliver automatisk delt på vores forside under bloggersdelight.dk/plus og du får også mulighed for at komme på toplisterne: bloggersdelight.dk/top – på den måde skabes der øget synlighed om og trafik til din blog og dit indhold.
- Hver måned udvælges og interviewes månedens PLUS blogger som vi fremhæver i vores nyhedsbrev med over 100.000 modtagere.
- Du får adgang til ‘Din statistik‘ hvor du bl.a. kan se statistik, tal og grafer over dine besøgstal, mest populære blogindlæg og hvor systemet giver dig gode råd til hvordan du kan få mere trafik.
- Du kan benytte såkaldte widgets og dermed integrere dine sociale medier på din blog, fx din Facebook-side eller Instagram-profil eller fx tilføje oversigt over dine mest populære indlæg i din sidebar.
- Du får mulighed for at tilknytte dit eget domæne – dette betyder din blog ikke behøver at hedde fx. dinblog.bloggersdelight.dk men istedet kan ligge på fx. dinblog.dk (dit eget domæne).
- Du indgår automatisk i vores interne statistik og rapporter på Bloggers Delights hovedkontor hvor vi følger med i læsertal og indhold blandt vores PLUS-bloggere, og løbende udvælger profiler vi tilbyder at blive en del af vores Premium-netværk hvor man kan får mulighed for at tjene penge på sin blog. Som udgangspunkt kræver det minimum 20.000 månedlige besøg.
- Du får hurtigere support.
Gør din blog mere synlig som PLUS-blogger hos Bloggers Delight
Hvert kvartal besøges bloggersdelight.dk mere end 400.000 gange, og der sendes hundredtusindvis af e-mail notifikationer ud til de læsere som anvender vores ’Følg’-funktion til at få besked når der er nye indlæg fra deres yndlingsblogs. De mest populære blogs og indlæg fremhæves automatisk på vores toplister bloggersdelight.dk/top. Hver måned interviewer og fremhæver vi månedens PLUS blog.
Udover disse trafikkilder rangerer Bloggers Delight som Danmarks største blognetværk ligeledes højt på Google ift. SEO, og man vil derfor også ofte kunne opleve et løft i den organiske trafik fra Google på sin blog ved at være en del af netværket, da ens indhold vil rangere højere på Google. Kort sagt, løft din blog til næste niveau og blive en del af Bloggers Delight.
Tip! Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her
Det koster kun 9 kr den første måned, og derefter 49 kr pr måned, og der ingen binding, så du kan altid opsige dit abonnement igen.
Hvis du ikke længere ønsker at være PLUS-blogger, kan du afmelde dit abonnement. Du afmelder dit abonnement ved at klikke på det grønne ‘DIN KONTO’ i øverst på siden. Herefter skal du klikke på det link der hedder ‘Modify‘, og herefter ‘Afmeld abonnement’ i bunden af siden.
Skriv gerne, hvorfor du ønsker at afmelde dit abonnement.
OBS! Du skal være opmærksom på følgende:
- Hvis du afmelder dit PLUS-abbonoment i løbet af den første måned, bliver abonnementet opsagt med det samme.
- Hvis du afmelder dit PLUS-abonnementet efter den første måned, bliver abonnementet først opsagt den dag, hvor vi ellers ville havde trukket pengene (dvs. den dag hvor abonnementet ellers ville blive forlænget).
Hvis du har glemt din adgangskode, kan vi sende dig en ny.
Gå ind på Bloggers Delights startside. Oppe i højre hjørne trykker du ‘Log ind’ –> ‘Glemt password’
Herefter skal du indtaste din email eller brugernavn, og du får så tilsendt en mail med et nyt kodeord
Tip! Du kan altid ændre din adgangskode igen.
Hvis du ønsker at annullere din opsigelse på plus-abonnement, kan du gøre dette ved at klikke på ‘DIN KONTO’ i toppen af dit kontrolpanel:
Derefter skal du trykke ‘Annuller din opsigelse’
Tips til blogging
Hvis du gerne vil have flere læsere på din blog, er vores PLUS-abonnement en oplagt mulighed. Her vil dine nyeste indlæg blive vist på vores PLUS-forside, du har mulighed for at følge med i dine besøgstal, designe din blog mere personligt og lækkert, have eget domæne og meget mere.
Det koster 9 kr. den første måned og herefter 49 kr. pr. måned – helt uden bindinger.
Du kan læse mere om fordelene her:
https://bloggersdelight.dk/faqs/hvilke-fordele-faar-jeg-ved-at-opgradere-til-plus-2/
…og hvordan du bliver plusblogger her:
https://bloggersdelight.dk/faqs/hvordan-bliver-man-plus-blogger-og-hvad-koster-det/
Derudover er det altid en god idé, at udgive indlæg regelmæssigt og ofte, så du kan opretholde og skabe en interesse i din blog. Det skaber en stabil og følgeværdig blog.
Et andet godt råd er, at tage flotte billeder med en tilhørende kreativ og personlig tekst i dine indlæg – Blogmediet er utrolig visuelt, og derfor har billederne i dine indlæg og sociale medier en stor betydning for antallet af læsere. Ved at være mere opmærksom på gode og kreative billeder og tekst, højnes kvaliteten på dine indlæg og blog generelt.
For at sprede din blog mest muligt, kan du oprette en Facebook-side og forbinde den med bloggen. Denne side skal ligeledes opdateres regelmæssigt, hvis du vil have det bedste resultat. På Facebook-siden kan dine læsere følge dig, og hvis du deler siden med dine venner, kan det måske give dine venner, og deres venner lyst til at følge dig og like dine opslag. At sprede din blog ud i dit eget netværk kan have en stor effekt, da det ligeledes spredes videre ud i dine venners netværk. Du kan også skabe mere synlighed, ved at sprede dit blogindlæg på andre kanaler, eksempelvis Instagram. Her er det igen vigtigt, at have lækre billeder i fokus, så du rammer læserne bedst muligt.
Afslutningsvis er det en god idé, hvis du har PLUS-abonnement at benytte dig at “din statistik”-funktionen. Den er fyldt med data omkring din blog og gode råd til, hvordan du forbedre den. Du kan læse mere om funktionen her.
Mange vælger at anvende www.Picmonkey.com, når de skal redigere billeder og lave collager.
Nedenstående guide viser, hvordan man kan lave collager ved at bruge Picmonkey.com
1. Gå ind på www.picmonkey.com. Tryk på ‘Design‘-knappen med ikonet ‘*t‘.
Herefter kommer du ind i Picmonkey Editor, og her trykker du på sommerfugleikonet i toolbaren og derefter på knappen ‘Your Own‘.
Dernæst indsætter du de downloadede billeder (billeder med hvid baggrund anbefales).
Tip! Hvis du ikke kan finde billeder med hvid baggrund, kan du lave din collage på Polyvore.
Herefter skal baggrunden fjernes på billederne, så de kan overlappe hinanden.
Dette gør du ved at klikke på billedet og herefter vælge ‘Darken‘ i Overlay-boksen.
Dine læsere kan følge din blog via Bloggers Delight følgefunktion. Dette er en mulighed for alle typer af blogs.
Når du er logget ind på din blog, vil du i dit kontrolpanel se et link i toppen. Dette link kan du kopiere og indsætte i din blogindlæg, din sidebar, dine sociale medier eller et helt andet sted, hvor du ønsker at gøre andre opmærksomme på, at de kan følge din blog.
Når en læser følger din blog, vil de automatisk modtage en e-mail, når du har udgivet et nyt blogindlæg. Læserne kan selv fravælge dette og/eller lave det om til at få en daglig mail med indlæg fra alle de blogs, som de følger.
Funktionen “Din statistik” kan du finde øverst i venstre hjørne, når du er inde i dit kontrolpanel som set highlight på billedet nedenfor. Dette er en guide til, hvordan funktionen aflæses, og hvordan du kan bruge den til at gøre din blog endnu bedre. Denne funktion er en fordel for vores PLUS-bloggere. Du kan læse mere om fordelene ved vores PLUS-abonnement her.
Inde på dit dashboard og kontrolpanel kan du se en oversigt over de seneste 30 dage. Her kan du både se hvor mange sidevisninger, besøg og unikke besøg du har haft de seneste 30 dage. Disse tal kan derfor sagtens ændre sig fra dag til dag, da grafen opdaterer dine data hver dag.
Din statistik
Din statistik er en funktion, som skal hjælpe dig med at få et overblik over, hvordan din blog generelt klarer sig. Det er en god idé at bruge denne funktion, da du får utrolig god indsigt i din blog, og hvordan du kan forbedre den. Nedenfor er en forklaring på hvert enkelt punkt i oversigten, så du kan komme godt i gang med at bruge den.
Oversigt over de sidste 30 dage
Her kan du via en graf se, hvor mange sidevisninger, besøg og unikke besøg, som du har haft de seneste 30 dage. Dette er ret nyttigt, da du kan aflæse, hvordan din blog udvikler sig fra måned til måned og fra dag til dag.
Mest klikkede links
Her kan du se hvilke links, dine læsere har klikket sig mest ind på. Dette kan give dig et billede af, hvilke type links, der engagerer dine læsere mest i dine indlæg. Dette kan du bruge som inspiration til, hvad dine indlæg i fremtiden skal omhandle, og hvad du med fordel kan linke til.
Følgere
Denne funktioner viser, hvor mange der har klikket ”Følg” på din blog. Dette er nyttigt, da du kan aflæse, hvor mange af dine læsere, der aktivt har valgt at følge din blog. Du kan ligeledes se, hvem der har valgt at følge din blog, hvis de har en blog. Det er altid en god idé at opfordre din læsere til at følge din blog.
Udvikling over måneder
Her kan du se hvordan din blog/indlæg har udviklet sig fra måned til måned. På den måde kan du eksempelvis se, om der er en sammenhæng i, hvor mange indlæg du udgiver og dit besøgstal. Du kan ligeledes aflæse, om din blog klarer sig bedre eller dårligere end de forgangne måneder. Hermed kan du aflæse om antallet af indlæg har en indflydelse på, hvor mange læsere du har.
Trafik sidste 12 måneder
Dette er en oversigt over din trafik de seneste 12 måneder. Trafikken vises både i form af unikke besøg, besøg og sidevisninger. Ved at holde musen hen over søjlerne, kan du se, hvilken farve der repræsenterer, hvilken statistik. Samtidig vises det præcise tal for trafikken. Jo højere søjlen er, jo bedre klarer du dig. Denne graf er derfor nyttig til, at se om din blog går den rigtige retning i forhold til trafik og dermed læsere. Du kan se et eksempel i nedenstående billede.
Indlæg sidste 12 måneder
Denne graf viser, hvor mange indlæg, du har udgivet de seneste 12 måneder, og hvor mange kommentarer, du har fået pr. indlæg i gennemsnit. Derudover er den nyttig til at se, om du er god til at udgive indlæg jævnligt og ligeledes engagere dine læsere ved at få dem til at kommentere. Denne funktion fungerer grafisk ligesom “trafik sidste 12 måneder”, hvor du blot holder musen hen over søjlerne for at se, hvilken farve, der repræsenterer hvad. Desuden udspecificeres antal indlæg og kommentarer med konkrete tal. Du kan se et eksempel på funktionen forneden:
Dine seneste indlæg
Denne funktion er en liste over dine 10 seneste indlæg, og her kan du trykke ind på dem. Hermed har du en oversigt over besøgstal og kommentarer på seneste indlæg.
Hvis du har udgivet et indlæg i dag, vil statistikken først vises i morgen, da databasen opdaterer hver nat.
Dine populære indlæg
Her kan du hente oversigter over dine mest populære indlæg. Dette kan du gøre for både de seneste 30 dage, de seneste 7 dage og hele bloggens historie. Denne funktion er nyttig, da du her kan tjekke, hvilken type indlæg, dine læsere foretrækker. Dermed kan du lave flere indlæg, der tiltaler dine læsere.
Afslutningsvis kan du indsætte et konkret indlæg, hvis du ønsker at måle, hvor populært lige netop det indlæg er.
Sammenligning med 10 andre blog der minder om din
Denne funktion sammenligner din blog med lignende blogs på forskellige nøgletal. Dette er nyttigt, da du hermed kan se, hvordan du klarer dig i forhold til andre bloggere. Det giver dig mulighed for, at spotte de områder, hvor du kan forbedre din blogging. Du kan se i nedenstående billede, hvilke parametre, der bliver målt på. Du kan se et eksempel på funktion foroven.
Ordforklaring
Alle tal er udregnet i gennemsnit og sammenlignet med andre bloggere, der minder om din blog.
Unikke besøg – Unikke besøg de seneste 30 dage.
Besøg – Besøg de seneste 30 dage. Dette tal er højere end unikke, da en læser kan besøge din blog flere gange i løbet af de seneste 30 dage.
Besøg per unik besøg – Dette viser besøg pr. unikke besøg. Det viser sammenhængen mellem, hvor mange gange en unik person besøger din blog i gennemsnit. Det er nyttigt, da du hermed kan aflæse, om dine læsere kommer igen, eller blot nøjes med at besøge din blog én gang.
Sidevisninger – Denne funktion viser, hvor mange sidevisninger din blog har haft de seneste 30 dage. Hermed kan du se, hvor mange gange dine læsere klikker rundt på din blog.
Sidevisninger pr. besøg – Denne funktion viser, hvor aktive folk er, når de besøger din blog. Altså hvor mange sidevisninger en læser har pr. besøg.
Indlæg – Dette viser, hvor mange indlæg du udgiver, sammenlignet med andre bloggere.
Sidevisninger pr indlæg – Dette viser, hvor mange sidevisninger, din blog har pr. indlæg i gennemsnit.
Kommentarer – Dette viser, hvor mange kommentarer dine indlæg har sammenlignet med andre blogs. Dette viser dermed, hvor engagerede dine læsere er.
Kommentarer pr. indlæg – Dette viser, hvor mange kommentarer din blog har pr. indlæg i gennemsnit.
Status for din blog
Denne funktion giver dig mulighed for, at få et indblik i, hvordan din blog generelt klarer sig. Den tager udgangspunkt i din statistik sammenlignet med gennemsnittet. Den giver dig en status på, hvordan du klarer dig sammenlignet med andre bloggere. Det kunne f.eks. være, at du:
- Udgiver færre indlæg end gennemsnittet
- Får flere kommentarer end gennemsnittet
- At dine læsere oftere kommer igen
Denne funktion kan hjælpe dig til, at finde de områder, hvorpå du klarer dig godt, og hvilke områder, der trænger til forbedring. Hermed kan du aflæse, hvilke områder, du skal arbejde med fremadrettet.
Gode bloggerråd
Denne funktion tager udgangspunkt i “status for din blog”, og den giver dig gode råd til, hvordan du forbedrer din blog og dermed får flere læsere. Det er derfor en god idé, at tjekke denne funktion jævnligt, så du kan se, hvordan du blogger bedst muligt og dermed tiltrækker flere læsere.
Generelt
OBS! Hvis du er er PLUS eller PREMIUM blogger skal du følge denne guide.
Hvis du som BASIS blogger ønsker at slette din blog, skal du:
1. gå til ‘Opsæt din blog’ –> ‘Slet din blog’
2. Tryk på ‘Slet blog’
3. Herefter vil du modtage en mail, hvori du skal bekræfte at du ønsker at slette din blog
VIGTIGT! Hvis du vil slette din blog er dette permanent, og dit indhold kan ikke gendannes. Derudover er det vigtigt at du afmelder dit Plus-abonnement inden du sletter bloggen, hvis du har sådan et! jf. ovenfor
OBS! Har du allerede en blog hos Bloggers Delight, har du automatisk en bruger
Sådan opretter du en bruger
1. Gå til Bloggers Delight
2. Klik ‘Opret Bruger‘ i toppen og udfyld dine oplysninger
Tip! Du kan følge dine favoritblogs hos Bloggers Delight og få samlet indlæg fra disse blogs i ‘Dit Feed‘ på Bloggers Delight ved at oprette en bruger.
Læs eventuelt mere om bruger-funktionen her.
OBS! HUSK at opsige dit plusabonnement inden du sletter din blog. Se denne guide for at opsige dit plusabonnement.
For at slette din blog, skal du gå ind under følgende:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Funktioner’ –> ‘Slet blog’
Herefter vil du modtage en mail, der beder dig bekræfte at du ønsker at slette bloggen.
VIGTIGT! Hvis du vil slette din blog er dette permanent, og dit indhold kan ikke gendannes. Derudover er det vigtigt at du afmelder dit Plus-abonnement inden du sletter bloggen, hvis du har sådan et! jf. ovenfor
Hvis du er PLUS-blogger og ønsker at have mere end én bruger på din blog, skal du gøre følgende (Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her):
1. Gå til dit ‘Kontrolpanel‘
2. Hold musen over ‘Brugere‘
3. Tryk ‘Tilføj ny’
4. Når du har udfyldt felterne under ‘Tilføj ny bruger‘ trykker du på ‘Tilføj ny burger‘ og de har nu adgang.
Hvis du er BASIS-blogger og ønsker at have mere end én bruger på din blog, skal du gøre følgende:
1. Gå til dit ‘Kontrolpanel‘
2. Tryk ‘Brugere’
Tip! Her kan du vælge hvorvidt du ønsker at tilføje en eksisterende bruger eller oprette og tilføje en ny bruger
3. Udfyld felterne under hhv. ‘Tilføj eksisterende bruger’ eller ‘Tilføj ny bruger‘
4. Tryk på den blå knap under de felter du har udfyldt. Denne vil enten hedde ‘Tilføj eksisterende bruger‘ eller ‘Tilføj ny bruger’
OBS! Tilføjer du en eksisterende bruger, vil den pågældende bruger herefter modtage en e-mail, hvori de bliver bedt bekræfte invitationen til bloggen.
Ønsker du at ændre navnet på din blog, har du to muligheder:
1. Du kan vælge at købe dit eget domæne. Læs her hvordan du køber og opsætter domæne.
Tip! På denne måde slipper du også for at din blog skal hedde “.bloggersdelight.dk”
2. Du kan oprette en ny blog med det ønskede navn og herefter importere indholdet fra den “gamle” blog. Læs hvordan du importere indholder her.
Som udgangspunkt kræver det 20.000 besøg om måneden at blive Premium-blogger hos Bloggers Delight. Hvis du har en spændende blog, og mener vi mangler dig i netværket, er du altid velkommen til at sende en ansøgning til blog@bloggersdelight.dk
Du kan læse om forskellen på Besøg, unikke besøg og sidevisninger her.
Du logger ind på din blog eller bruger via forsiden på www.bloggersdelight.dk
I højre hjørne kan du trykke ‘LOG IND‘. Her indtaster du din email og din adgangskode til bloggen eller brugeren.
Tip! Har du glemt din adgangskode, kan vi tilsende dig en ny. Læs her hvordan.
Der er mange måder at følge sine favorit blogs på. Har du en bruger hos Bloggers Delight, kan du her læse hvordan du følger via denne.
Ønsker du at følge dine favorit blogs på Bloglovin kan du gøre følgende:
1. Gå til www.bloglovin.com
2. Angiv den pågældende blog i søgefeltet
3. Tryk på ‘Follow’.
Tip! Du kan også tilmelde dig via e-mail eller Facebook, så du får direkte besked om nye indlæg.
Min profil
OBS! Har du allerede en blog hos Bloggers Delight, har du automatisk en bruger
Sådan opretter du en bruger
1. Gå til Bloggers Delight
2. Klik ‘Opret Bruger‘ i toppen og udfyld dine oplysninger
Tip! Du kan følge dine favoritblogs hos Bloggers Delight og få samlet indlæg fra disse blogs i ‘Dit Feed‘ på Bloggers Delight ved at oprette en bruger.
Læs eventuelt mere om bruger-funktionen her.
Hos Bloggers Delight har vi lanceret ‘Min Profil‘
Med ‘Min Profil‘ har du mulighed for at oprette en bruger og følge dine favoritblogs, så du aldrig misser et indlæg fra de blogs, du elsker allermest! Det er nemt, overskueligt og så har du altid dine favoritblogs lige ved hånden.
Alle indlæg fra de blogs, du følger bliver samlet i ‘Dit feed‘ på Bloggers Delight. Opret din bruger her (klik ‘Opret bruger’ i toppen) og gå på opdagelse.
Vil du vide mere? Klik herunder
– Sådan opretter du en bruger
– Sådan følger du blogs
– Sådan ser du indlæg fra de blogs, du følger
– Sådan opretter du en blog til din bruger
Hvis du allerede har oprettet en bruger, kan du knytte en blog til din bruger.
Du skal blot klikke på ‘Opret blog‘ i toppen af skærmen eller under ‘Profil‘ og udfylde dit ønskede blognavn.
Via bruger-funktionen kan du følge dine favoritblogs – og det er super nemt!
Du kan følge dine favoritblogs på 3 måder:
1. Gå til oversigten over Premium blogs hos Bloggers Delight – her kan du klikke ‘FØLG BLOG‘ ved de blogs, du vil følge
2. Du kan også følge dine favoritblogs via computeren eller tablets, når du læser dem ved at klikke på ‘FØLG BLOG‘ i boksen i højre hjørne
3. Læser du blogs via mobilen kan du følge dem ved at klikke ‘FØLG BLOG‘ i toppen af skærmen
Du kan løbende vælge at følge dine ynglings blog. Se hvordan her.
Under ‘Dit Feed‘ vil du få samlet alle indlæg fra de blogs du følger.
Du tilgår ‘Dit Feed’ ved at gå til Bloggerdelight og trykke på ‘Dit Feed‘ i bunden af skærmen.
OBS! Du skal være logget ind for at benytte denne funktion
Tip! Du har også mulighed for at modtage en e-mail når dine favorit bloggere laver nye indlæg.
Ved at klikke på knappen ‘Profil’ kan du se, hvilke blogs du følger, under ‘Blogs du følger‘ i venstre side.
Tip! Det er også her du vælger hvorvidt du ønsker at modtage e-mails når der er nyt fra blogs du følger.
Hvis du ønsker at ændre din adgangskode til din bruger, kan du ændre den under ‘Profil’.
Under ‘Ændre adgangskode‘ indtaster du dit gamle password og herefter det nye. For at gemme trykker du på den grønne ‘Ændre kode’-knap.
Hvis du ikke længere ønsker at følge en eller flere bloggere, kan du stoppe med at følge dem under ‘Profil’.
Under ‘Blogs du følger‘ fjerner du blot fluebenet ud fra den eller de bloggere du ikke ønsker at følge.
For at få adgang til ‘Din profil‘ kræver det, at du har oprettet en bruger.
Når din bruger er oprettet skal du logge ind på din bruger via ‘Log Ind‘ i toppen af Bloggers Delight.
Hvis du allerede er logget ind, skal du blot klikke på ‘Profil‘. I ‘Profil’ kan du se, hvilke blogs du følger, oprette en blog, fjerne følgere eller slette din bruger.
OBS! Hvis du har en blog tilknyttet din bruger, er det vigtigt du sletter denne inden du sletter din bruger.
Hvis du ikke længere ønsker at have en bruger hos Bloggers Delight, kan du slette den under ‘Profil’.
Indtast her din adgangskode i feltet og tryk ‘Slet konto’
OBS! bemærk, at du ikke kan genskabe din bruger igen!
Hvis du ikke længere ønsker at modtage emails med nyeste indlæg fra dine yndlingsbloggere, kan du slå det fra under ‘Min Profil‘.
Du har her to muligheder:
1. Du kan vælge at du ingen mails vil modtage ved at fjerne fluebenet ud for ‘Jeg vil gerne modtage emails‘
2. Du kan vælge at du kun vil modtage mails fra nogle blogs. I ‘Min Profil‘ under ‘Blogs du følger‘, kan du vælge hvem, du vil modtage emails fra.
Design, generelt (PLUS/PREMIUM)
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
Du ændrer baggrundsfarven på din blog ved at gå ind under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design’
OBS! Der kan gå op til 24 timer før ændringen ses, da vores systemer kun opdaterer 1 gang om dagen.
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
Et logo er et lille billede der bliver brugt i din Footer, hvis du vælger et design hvor dette indgår.
Tip! Footer: 4, 5 og 7 indeholder logo. Læs her hvordan du vælger en footer.
Du uploader billede til logo ved at gå ind under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design’
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
Hvis du gerne vil have at dit link skifter til en anden farve, når man tager musen henover linket, så skal du gå ind under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design’
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
OBS! CSS betyder Cascading Style Sheets. CSS er kodning og kan lave specielle ændringer til din blog. Vi anbefaler, at man ikke ændrer CSS, hvis man ikke har viden omkring dette.
Hvis du gerne vil indsætte egne CSS koder, skal du gå ind under:
1 .’Opsæt din blog’ –> ‘Design’
2. her skal du indsætte koden i ‘Egen CSS’- boksen, som du kan se på nedenstående billede:
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
Som PLUS eller PREMIUM blogger kan du, i din menu, tilføje en mulighed for at ændre sproget på din blog.
Du finder denne mulighed ved at følge nedenstående:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design’ –> ‘Vis muligheden for at ændre sprog’
Tip! Alternativt kan du tilføje Google Translate til din blog. Se hvordan her.
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
Et favicon er et lille billede, der kommer frem i adressefeltet, når man er inde på din blog. Når du er på Facebook, kommer der fx. Facebooks logo frem. Du kan altså lave et logo til din blog.
Du skal først have lavet billedet. Dette kan du for eksempel gøre i Photoshop, på Picmonkey.com eller i Picasa.
Tip! Billede skal helst være 16px * 16px og i .png
Når billedet er lavet, skal det gemmes til din computer og uploades til din blog under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design’ –> ‘Favicon’
Tip! Dit kaldenavn er det navn du bruger på bloggen.
Du kan ændre dit kaldenavn ved at gå ind under kontrolpanelet og følge nedenstående guide:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Oplysninger’ –> ‘Dit kaldenavn’
Husk at gemme indstillingerne, når du har ændret dit kaldenavn.
F.eks. http://dinblog.bloggersdelight.dk/
F.eks. https://translate.google.com/translate?sl=da&tl=en&js=y&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fdinblog.bloggersdelight.dk%2F&edit-text=&act=url

Hvis du som PLUS blogger vil fravælge ”Opret blog” knappen fra topbaren, skal du gå ind i dit kontrolpanel og gøre følgende:
- Gå ind under Opsæt din blog –> Design
- Marker Nej under ”Vis ”Opret blog” knap”
- Husk at trykke på “Gem indstillinger” i nederste højre hjørne
Er du basis blogger, er det ikke muligt at fravælge denne knap.
Design header (PLUS/PREMIUM)
Hvis du vil have vist din header, skal du gøre følgende:
1. Gå til ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design header’ –> ‘Vis header’
2. Her vælger du ja og trykker ‘Gem blog indstillinger‘ i nederste højre side
Hvis du ønsker et headerbillede til din blog på mobilen, så skal du gå til følgende: ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design header’ –> ‘Billede til mobile header’
OBS! Husk at størrelsen på billedet skal være 600px i bredden, højden bestemmer man selv. Vi anbefaler at billedet er vertikalt eller kvadratisk.
Tip! Du kan læse mere om, hvordan du designer en header her
GIF står for Graphics Interchange Format og er en sekvens af billeder, der bliver sat sammen og dermed danner en lille video.
Du indsætter din GIF på følgende måde:
1. Gå til ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design header’ –> ‘Billede til header’
2. Uploader her din GIF ved at klikke på ‘Billede til header’
3. Du skal nu vælge hvorvidt din header skal være ‘Fuld bredde header’ eller ‘Smal header’ ellers virker din GIF ikke. Klik her for at se hvordan du vælger header.
Tip! Hvis du ikke har en GIF, som du vil bruge, kan du lave din egen her.
Du kan selv designe din header og sætte dit personlige præg på den.
Når du skal designe din header, kan du bruge mange forskellige programmer. Vi anbefaler at du bruger et af disse:
Tip! Ved at klikke her kan du læse om hvordan du vælger din header og hvilke design muligheder du har.
OBS! Du skal også være opmærksom på at der foreligger størrelses krav til din header, alt efter om du vælger en smal eller bred header. Kravene er som følger:
Smal header: 1020px i bredden, maks 430px i højden
Fuld bredde: 1440px i bredden, maks 430px i højden
OBS! For at få vist din header skal denne aktiveres, læs her hvordan du gør.
Når du skal vælge en header har du flere muligheder. Du kan enten vælge at anvende et billede, anvende billederne fra din Instagram eller lave et slideshow.
For at vælge den ønskede header skal du gå til ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design header’ –> ‘Vælg header’
Hvis du ønsker et billede som header
1. Start med at vælge hvorvidt du ønsker en header i ‘Fuld bredde‘ eller en ‘Smal header (1020px)‘
2. Dernæst skal du tilføje et billede til din header. Gå til: ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design header’ –> ‘Billede til header’
OBS! Vær opmærksom på at der er forskellige krav til størrelse af din header, alt efter hvilken du vælger:
Smal header: 1020px i bredden, maks 430px i højden
Fuld bredde: 1440px i bredden, maks 430px i højden
Tip! Du har også mulighed for at anvende en GIF som ‘Billede-header’. Klik her og læs hvordan.
Hvis du ønsker at anvende billederne fra din Instagram som header
1. Hvis du vælger Instagram, skal du herefter vælge antallet af Instagram billeder. Gå her til: ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design header’ –> ‘Antal Instagram billeder i Widget’
OBS! For at du kan anvende billeder fra din Instagram, skal du indsætte et link til instagram under ‘Sociale medier‘, læs her hvordan du gør.
OBS! Det er ikke muligt at anvende sine billeder fra Instagram i sin header, hvis Instagram profilen er privat.
Hvis du ønsker et slideshow som header
1. Start med at vælge hvorvidt du ønsker ‘Slideshow Fuld bredde‘ eller ‘Slideshow smal (1020px)‘
2. Dernæst skal du tilføje de billeder du ønsker til dit slideshow. Gå til: ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design header’ –> ‘Billede til header’
3. Du vil finde fire felter med titlen ‘Billede til header’, Her tilføjer du enkeltvis de billeder du ønsker i din header.
OBS! Vær opmærksom på at der er forskellige krav til størrelse af dine billeder, alt efter hvilken du vælger:
Slideshow fuld bredde: 1440px i bredden, maks 430px i højden
Slideshow smal: 1020px i bredden, maks 430px i højden
Tip! Det er også muligt at tilføje et link til dine billedere. På denne måde kan du lede dine læsere hen hvor du ønsker, hvis de klikker på et billede i din header. Dette gør du under ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design header’ –> ‘Header link’
Hvis du ønsker dine 4 seneste indlæg som header
Vi har nu fået den mulighed, at du kan få dine seneste 4 blogindlæg som header. Vær opmærksom på at dette kun virker på desktop version og der skal være en anden header til mobilvisning.
Man kan aktivere denne funktion på følgende måde:
Opsæt din blog > Design header > Vælg header + Seneste indlæg
Husk at gemme efter ændringerne.
Design forside (PLUS/PREMIUM)
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
Hvis du vil designe din forside, gør du følgende:
1. Gå til ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design forside’
2. Her har du tre design muligheder: ‘Læs mere‘, ‘Antal kolonner‘ og ‘Læs mere længe‘. Se uddybning af disse nedenfor.
‘Læs mere’
Når du har skrevet et indlæg, kan du bestemme hvorvidt man skal kunne se hele indlægget på forsiden eller om man skal trykke ‘Læs mere‘ for at se hele indlægget. Nedenfor kan du se eksempler på de tre muligheder.
Hvis du trykker ‘Ja‘, vil det se således ud:
Hvis du trykker ‘Ja med bokse‘, vil det se således ud:
Hvis du trykker ‘nej‘, vil hele indlægget vises på forsiden.
‘Læs mere længde’
Gå her til: ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design forside’ –> ‘Læs mere længde’
Her vælges der hvor mange ord, i indlægget, der skal kunne ses på forsiden, hvis man har valgt ‘Ja‘ eller ‘Ja med bokse‘ til ‘læs mere‘ feltet.
Der kan vælges fra 0 og op efter.
‘Antal kolonner’
Hvis der er valgt ‘Ja med bokse‘, er der mulighed for at vælge hvor mange kolonner man ønsker på sin forside.
Tip! På billedet ovenover ses et eksempel på at der er valgt 3 kolonner på forsiden.
Hvis man ikke ønsker at have mere end én kolonne som de fleste har, skal man vælge ‘Ja‘ eller ‘Nej‘ under ‘Læs mere‘.
Design menu (PLUS/PREMIUM)
Under din header (det store billede øverst på din blog) har du mulighed for at have en menu.
I denne kan du indsætte sider, kategorier og links.
For at opsætte din menu, skal du gå til: ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’
Tip! Her kan du vælge en menu, vælge skrifttype og mange andre ting.
Du kan også vælge at trykke på ‘Indsæt eller rediger menu‘. Her kan du tilføje et indlæg til din menu, tilføje et link til menuen eller tilføje en kategori som menupunkt
Tip! Ønsker du at oprette nye kategorier for at skabe overblik over dit indhold, kan du her læse hvordan du gør.
Hvis din menu ikke vises, selvom du har opsat den, er det fordi, du har glemt at sætte flueben i ‘Primær navigation‘.
Dette gør du ved at gå til: ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Indsæt eller rediger menu’
Du kan aktivere mega-menu, så dine seneste tre indlæg i dine kategorier vises i menubjælken.
Du kan vælge at vise kun for menupunktet “Kategorier” (se her hvordan ‘Kategorier’ aktiveres), kun for individuelle menupunkter (se her hvordan kategorier tilføjes som menupunkter) eller begge dele.
Gå til Opsæt din blog > Design menu
Her kan du aktivere mega-menuen.
Du kan se eksempler nederst på, hvordan mega-menu ser ud.
Mega-menu for punktet “Kategori”. Her samles alle kategorier, du har oprettet.
Mega-menu for punktet “Inspiration”, som er en kategori. Her vises de seneste 3 indlæg i denne kategori.
For at lave en dropdown menu, gør du følgende:
1. Gå til ‘Opsæt din blog’ –> Design menu –> ‘Indsæt eller rediger menu’
2. Her trykker du på ‘Kategorier‘, så denne folder sig ud.
3. Vælg de kategorier du ønsker at anvende og tryk ‘tilføj til menu‘
4. Nu ligger kategorierne under ‘Menustruktur‘. De kategorier du ønsker som underpunkter i din dropdown menu, trækker du blot mod højre.
På billedet nedenfor er ‘Uncategorized‘ og ‘Kategori 2’ blev til underkategorier for ‘Kategori 1′
5. Husk at trykke på ‘Gem menu’ i nederste højre hjørne.
Tip! Det er naturligvis også muligt at tilføje sider, links og indlæg som underpunkter. Her anvendes samme metode som beskrevet ovenfor.
For at vælge, hvor stort mellemrummet mellem bogstaverne i menuen skal være, skal du gå ind under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Vælg letter spacing til menuen’
For at tilføje tegn mellem links i menuen, skal du ind under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Tegn mellem links i menuen’
For at ændre farven på tegn mellem links, skal du gå ind under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Farve på tegn mellem links i menuen’
For at ændre størrelsen på tegn mellem links i menuen, skal du gå ind under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Størrelsen på tegn mellem links i menuen’
For at ændre ‘Kategori‘ i menuen til at hedde noget andet, skal du gå ind under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Titel på kategori i menuen’
Tip! Det er også her under ‘Vis kategori link i menuen‘ at du kan vælge hvorvidt ‘kategori‘ skal vises i din menu.
For at ændre ‘Arkiv‘ i menuen til at hedde noget andet, skal du gå ind under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Titel på arkiv i menuen’
Tip! Det er også her, under ‘Vis arkiv link i menuen‘ at du kan vælge hvorvidt dit arkiv skal vises på din menu.
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
Som PLUS eller PREMIUM blogger kan du, i din menu, tilføje en mulighed for at ændre sproget på din blog.
Du finder denne mulighed ved at følge nedenstående:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design’ –> ‘Vis muligheden for at ændre sprog’
Tip! Alternativt kan du tilføje Google Translate til din blog. Se hvordan her.
For at tilføje et link til din menu skal du gå ind under:
1. ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Indsæt eller rediger menu’
2. Her kan du i venstre side vælge mellem ‘Sider’, ‘indlæg‘, ‘brugerdefinerede links‘ og ‘kategorier‘. Tryk på ‘Brugerdefinerede link‘
3. indsæt det link, du ønsker, der skal tilføjes til menuen samt en titel, som skal vises i menuen.
4. Tryk ‘Tilføj til menu’. Du kan nu ændre på rækkefølgen som du ønsker, evt. ligge indlægget som et underpunkt, ved at trække i kasserne under ‘Menustruktur‘.
OBS! Husk at gemme menuen og sæt flueben i ‘Primary Menu‘
OBS! Dette er kun en Premium fordel.
Du opretter et opskriftindex ved at gøre følgende:
1. Under kontrolpanelet går du til ‘Sider’ –> ‘Tilføj ny side’.
2. Navngiv denne side, f.eks. Beauty
3. Ude til højre er der et område, hvor man kan vælge skabelon til siden. Her vælges skabelonen ‘Category Index‘
4. Til sidst skal du nederst under ‘Page Category‘ indtaste kategorinavnet, f.eks.: Beauty.
OBS! Det er vigtigt, du har en kategori som hedder dette, før det vil virke.
5. Gem siden og den vil nu hente alle indlæg, der er i kategorien ‘Beauty’.
OBS! Det er ikke muligt at ændre kategorien efterfølgende.
Hvis du ønsker at have en side hvor der står lidt info om dig selv, din blog, eller andet, skal du gå ind i dit kontrolpanel og gøre følgende:
‘Sider‘ –> ‘Tilføj ny‘
For at indsætte en side som et punkt i din menu, skal du gå ind i dit kontrolpanel og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design menu‘ –> ‘Indsæt eller rediger menu‘ –> Fold Sider ud og sæt flueben ved den ønskede side –> ‘Tilføj til menu‘ –> Sæt flueben i Primary Menu –> ‘Gem menu‘
Hvis du ikke ved hvordan man laver en side, kan du læse om det her
For at tilføje et indlæg til din menu skal du gå ind under:
1. ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Indsæt eller rediger menu’
2. Her kan du i venstre side vælge mellem ‘Sider‘, ‘indlæg‘, ‘brugerdefinerede links‘ og ‘kategorier‘.
3. Vælg det/de indlæg du ønsker i menuen. Tryk ‘Tilføj til menu‘.
4. Du kan nu ændre på rækkefølgen som du ønsker, evt. ligge indlægget som et underpunkt, ved at trække i kasserne under ‘Menustruktur‘.
OBS! Husk at sætte flueben i ‘Primary Menu’ og gemme din menu.
For at tilføje kategorier til din menu skal du gå ind under:
1. ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Indsæt eller rediger menu’
2. Her kan du i venstre side vælge mellem ‘Sider‘, ‘indlæg‘, ‘brugerdefinerede links’ og ‘kategorier‘.
3. Tryk på ‘Kategorier’ og sæt flueben i de kategorier, du vil tilføje til menuen. Tryk ‘Tilføj til menu’
Tip! Du kan nu ændre i rækkefølgen, og lave underpunkter, hvis du ønsker dette, ved at trække i de kasser der ses under ‘Menustruktur‘
OBS! Husk at sætte flueben i Primary Menu og gemme din menu.
Hvis du ønsker at ændre baggrundsfarven på menulinjen, kan du gøre det under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Baggrundsfarve til menulinjen’
Hvis du ønsker kun at have store bogstaver i din menu, kan du gøre følgende:
1. Gå til ‘Opsæt din blog’ –> ‘Design Menu’ –> ‘Store eller små bogstaver i menuen’
2. Her vælger du ‘Uppercase‘
Hvis du ønsker at ændre størrelsen på din tekst i menuen, kan du gøre det under
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design menu’ –> ‘Størrelse på teksten i menuen’
Hvis du ønsker at ændre farven ved mouse over på dine links i menuen, kan du gøre det under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design Menu’ –> ‘Menu linkfarve hover’
Hvis du ønsker at ændre farven på dine links i din menu, kan du gøre det under
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design Menu’ –> ‘Farve på links i menuen’
F.eks. http://dinblog.bloggersdelight.dk/
F.eks. https://translate.google.com/translate?sl=da&tl=en&js=y&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fdinblog.bloggersdelight.dk%2F&edit-text=&act=url

For at få store eller små bogstaver i overskriften, skal du gå ind under:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design indlæg’ –> ‘Vælg små eller store bogstaver til overskriften’
Design indlæg (PLUS/PREMIUM)
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at ændre skriften på kategori/forfatter til kursiv, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design blog‘ –> Vælg det du ønsker, under ‘Vælg om kategori/forfatter skal vises i kursiv eller normal‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at vælge store eller små bogstaver til forfatter, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg det du ønsker, under ‘Vælg små eller store bogstaver til forfatter‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at ændre skrifttypen til overskriften, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg skrifttype, under ‘Skrifttype til overskrift‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at ændre, hvor overskriften skal placeres, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg placering, under ‘Vælg om overskrift skal placeres til venstre eller i midten‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at ændre farven på overskriften, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg farve, under ‘Vælg en farve til overskriften‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at vælge, hvor stort mellemrummet mellem bogstaverne skal være, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg den ønskede spacing, under ‘Vælg letter spacing til overskriften‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at ændre størrelse på overskriften i ens indlæg, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg størrelse, under ‘Vælg en størrelse til overskriften‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at få overskriften i fed , skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg det du ønsker, under ‘Vælg om overskriften skal vises fed eller normal‘
Du kan indsætte et Instagram-opslag direkte fra Instagram i dit indlæg ved at indsætte nedenstående kode under fanen ‘Tekst’:
[ instagramembed id=***]
*** skal du erstatte med ID’et på dit Instagram-opslag.
Eksmepel: [ instagramembed id=3_xtAurYnA]
OBS! Husk at fjerne mellemrummet efter [
Sådan finder du ID:
For at ændre overskriften til kursiv, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg det du ønsker, under ‘Vælg om overskriften skal vises i kursiv eller normal‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at få store eller små bogstaver i overskriften, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog’ –> ‘Design indlæg’ –> Vælg det du ønsker, under ‘Vælg små eller store bogstaver til overskriften’
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at ændre skrifttypen, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg skrifttype, under ‘Skrifttypen til teksten i et indlæg‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at ændre farven på teksten i et indlæg, skal du gå ind i dit kontrolpanel og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg farve, under ‘Farve på teksten i et indlæg‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at ændre størrelsen på teksten i et indlæg, skal du gå ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg størrelse, under ‘Størrelse på tekst i et indlæg‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at vælge om der skal vises emojis i kommentarerne på bloggen, skal du gå ind i dit kontrolpanel og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> ‘Vis emojis‘
OBS! Du kan ikke indsætte emojis i selve dine indlæg. Systemet forstår dem ikke, og sletter dele af dit indlæg.
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at vælge om pinterest knap skal vises på billeder, skal du gøre følgende i dit kontrolpanel:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> ‘Vis pinterest knap på billeder‘
Hvis du ønsker at arbejde på et indlæg over flere dage eller ikke er sikker på hvornår du ønsker at udgive det, kan du altid gemme det som kladde og udgive det på et senere tidspunkt.
Hvis du ønsker at gemme dit indlæg som en kladde, skal du trykke ‘Gem kladde’ i højre side
Er dit indlæg allerede udgivet, men du ønsker at sætte det som kladde istedet kan du gøre det således:
1. Tryk ‘Rediger’ ved teksten ‘Status: Udgivet‘
2. Vælg ‘Kladde’
3. Tryk på den blå knap ‘Opdater‘
Tip! Hvis du ønsker at slette et indlæg, kan du se hvordan du gør i denne guide.
Det er muligt at planlægge sine indlæg, hvis man ikke ønsker at udgive indlægget med det samme.
Tip! Dette er rigtig smart, hvis man gerne vil sidde og skrive en masse indlæg på en dag og gemme dem til resten af ugen.
Dette gør du ved at gå ind i det ønskede indlæg og gøre som følger:
1. Tryk ‘Rediger‘ ved teksten ‘Udgiv med det samme’
2. Indstil her dato og tid til ønskede udgivelse
3. Klik på ‘OK‘ og herefter på den blå knap, der nu har skiftet navn til ‘Planlæg‘
Tip! Er du i tvivl om blogger-begreberne, så tjek vores Bloggers Delights blogger-ordbog HER!
Hvis du ønsker at dine indlæg kun kan læses ved brug af kodeord, skal du gå ind under det ønskede indlæg og gøre følgende:
1. Tryk på ‘Rediger‘ ud for teksten ‘Synlighed: Offentlig’
2. Vælg Kodeordsbeskyttet og angiv et valgfrit kodeord
3. Tryk på ‘OK‘ og herefter på den blå knap der nu hedder ‘Opdater‘
Tip! Dine indlæg vil nu se ud som følger, når folk klikker ind på dem:
Hvis du gerne vil gøre dine indlæg private, så ingen anden end dig kan læse dem, skal du gå ind på det ønskede indlæg og gøre følgende:
1. Tryk på ‘Rediger‘ ud for teksten ‘ved Synlighed: Offentlig’
2. Vælg ‘Privat‘
3. Tryk på ‘OK‘ og herefter på den blå knap, der nu har ændret navn til ‘Opdater‘
Tip! Dine indlæg vil nu se ud som følger, når folk forsøger at tilgå dem:
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
Du kan vælge, hvilken bredde dine indlæg skal have, hvis du har fravalgt sidebar. For at vælge bredden, skal du gå ind i dit kontrolpanel og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg bredde, under ‘Bredde på indlæg uden sidebar‘
Du kan fravælge din sidebar i dit kontrolpanel, ved at gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design sidebar‘ –> Vælg Nej, under ‘Vis sidebar‘
Husk at gemme dine ændringer.
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
Du har mulighed for at vælge mellem forskellige designs til dine indlæg. Du vælger indlægstype ved at få ind i dit kontrolpanel, og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg mellem 7 forskellige designs, under ‘Vælg indlægstype‘
For at have adgang til denne funktion skal du være PLUS- eller PREMIUM blogger. Du kan læse om hvordan du blive PLUS blogger her og se fordele ved PLUS her.
For at ændre skrifttypen på datoen på dine indlæg, skal du gå ind i dit kontrolpanel og gøre følgende:
‘Opsæt din blog‘ –> ‘Design indlæg‘ –> Vælg skrifttype, under ‘Skrifttype til visning af tiden‘
Sådan indsætter du en video på din blog fra YouTube:
1. Find videoen på YouTube
2. Klik på ‘Del’ under videoen
3. Klik på ‘Indlejring‘
4. Vælg størrelse OBS! Her anbefales ‘tilpasset størrelse‘ med str. 980 x 551 til blogs uden sidebar!
5. Kopier koden
6. Indsæt koden i et indlæg under ‘Tekst‘
Der findes 2 måder du kan tilføje indlæg på, begge gennemgås nedenfor.
Du kan tilføje et nyt indlæg til din blog ved at gå ind under kontrolpanelet og gøre som følger:
1. Hold musen over ‘Indlæg‘ og Klik ‘Tilføj nyt‘
2. Du kommer nu ind på denne side, hvor du kan begynde at skrive dit indlæg
Du kan også tilføje et nyt indlæg, ved at gå ind under dit kontrolpanel og gøre dette:
1. Gå til ‘Indlæg’
2. Tryk på ‘Tilføj nyt’
Du kan gøre dit indlæg privat, ved at gå ind under indlæg:
- Gå til “Indlæg”
- Tryk på “Udgiv” og vælg “Privat”
- Herefter er det kun dig, der kan se indlægget