Bloggers Delight og Gram fortsætter strategisk parløb: Klar til at udfolde nyt, stort influencer-samarbejde

   

Efter stor succes med første samarbejde i 2017, er Bloggers Delight og Gram klar til at fortsætte partnerskabet i 2018. Sammen skal virksomhederne igen folde et stort influencer-samarbejde ud, der skal skabe endnu mere fokus på Gram og mærkets produkter hos blandt andet den yngre målgruppe.

Gram x Sydhavnsmor

I 2017 tog den traditionsrige danske virksomhed Gram for første gang hul på blogsfæren og influencer marketing. I et strategisk samarbejde med Bloggers Delight blev en række af landets førende influenter aktiveret gennem blogposts, content på Instagram samt deltagelse i videoproduktionen ’Når Sydhavnsmor inviterer’, hvor influenterne fik serveret retter tilberedt i en Gram indbygningsovn.

Samarbejdet viste sig at være så succesfuldt, at Gram igen har valgt at satse på influencer marketing i 2018. Og igen bliver det i et strategisk samarbejde med Bloggers Delight og et udvalg af blognetværkets influenter, der kommer til at agere ambassadører for Gram gennem resten af 2018.

For Gram handlede aktiveringen af influenter i første omgang om at øge kendskabsgraden til Gram-brandet hos især den yngre målgruppe mellem 25-35 år.

»Vi ville ramme en yngre målgruppe end den, vi normalt rammer og er kendt i. I vores forældres generation er Gram et kendt brand, men for den yngre målgruppe – 35 år og ned – der manglede vi et medie og en platform til at kommunikere igennem. Her kom Bloggers Delight ind i billedet«, fortæller Jesper Køhler, Digital Marketing Specialist hos Gram.

Især muligheden for at italesætte hele Gram-universet på nye og kreative måder var ligeledes essensen i influencer-aktiveringen. Og resultaterne fra den første kampagne var imponerende.

I alt blev ni bloggere aktiveret på tværs af blognetværket. Til sammen genererede disse 44.590 organiske indlægsvisninger fordelt på deres respektive blogindlæg om Gram. Bloggerne nåede bredt ud til især den yngre målgruppe i hele landet, og nogle af blogindlæggene fastholdte gennemsnitligt den enkelte læser i mere end 4 minutter. Den samlede time spent, som læserne brugte på at læse blogindlæggene, nåede tilsammen mere end 2 måneder og 28 dage, hvortil der samtidig kan tillægges den eksponeringstid, der er opnået via eksponeringer på andre sociale medier som Facebook og Instagram.

»Det, at vi hos Bloggers Delight kan hjælpe et brand som Gram med at tiltrække omkring 45.000 organiske besøgende blandt den yngre målgruppe, og at de tilmed bruger flere minutter på at læse og interagere med indhold med Grams brand og produkter i fokus, det er en kæmpe styrke, som adskiller sig fra mere traditionelle former for push-markedsføring«, fortæller Henrik Akselbo, Adm. Direktør hos Bloggers Delight.

Ydermere sadlede Bloggers Delight og Gram om undervejs i processen. Efter en indledende periode, hvor en række generiske bannere blev integreret på tværs af blognetværkets blogs, producerede Bloggers Delight nye bannere for at øge trafikken. Her anvendte BD visuelle og tekstuelle elementer, der tog afsæt i de første blogindlæg fra bloggerne på kampagnen. Det medførte, at den såkaldte Click-Through-Rate steg med hele 437% på bannerannoncerne. Dermed endte den samlede CTR på 0,558%.

»Resultaterne viser klart den store styrke i det originale indhold, som vores influenter og vi i samarbejde kan skabe i forbindelse med en sådan kampagne. Vi rådgiver brands til at tænke dette indhold ind bredere i deres markedsføring. Hvis en dygtig blogger allerede har skabt spændende indhold, som fastholder læserne, og tilmed taget flotte billeder, hvorfor så ikke tænke ind, at man kan nå endnu bredere med dette indhold ved at promovere indholdet på brandets egne platforme eller endda på tredjepartsplatforme?«, fortæller Henrik Akselbo.

Også hos Gram har man været glad for resultaterne fra den første kampagne.

»Vi har været utrolig glade for resultaterne. Interessen har været stor omkring særligt dampovnen, vi fokuserede på, og vi har kunnet fastholde læserne længe på blogindlæggene. Den omtale, som bloggerne har givet os, har skabt en masse interesse omkring Gram. Og ja, vi ved godt, at der skal meget til at flytte et salg, når man bevæger sig i vores produktkategorier, men med influencer marketing kan vi sikre, at vi er top of mind, og så skal der nok komme salg, hvis der skal skiftes hvidevarer hos de unge forbrugere«, fortæller Jesper Køhler.

tip-til-mindre-madspild-4-of-6
Acie i samarbejde med Gram, 2017-kampagnen

Gram har derfor også store forventninger til den omfattende influencer-kampagne, der bliver skudt i gang i april 2018. Her skal profilen Annemette Voss, der tidligere blandt andet har vundet Den Store Bagedyst, være en af de ambassadører, der skal sætte endnu mere fokus på Gram-brandet og styrke det yderligere gennem blog- og Instagram posts. Gram kommer ligeledes til at fortsætte samarbejdet med influenterne Acie og Sydhavnsmor, der også var en del af kampagnen i 2017.

»Vores forventninger til den nye kampagne er tårnhøje. Nu har vi erfaringer med influencer marketing, og det bliver enormt spændende at følge op på den første kampagne. Jeg forventer som minimum, at vi fastholder de gode resultater og læserengagement fra 2017-kampagnen«, siger Jesper Køhler.

Hos Bloggers Delight ser man også frem til at fortsætte parløbet med Gram.

»Grams produkter kræver fortællinger, og dem har vi formået at skabe med den første kampagne. Vi endte for eksempel med at gøre Grams kombi dampovn til det mest besøgte produkt på hjemmesiden i kampagneperioden. Samtidig er Grams produkter nogle man har i mange år. Derfor giver det også mening, at vi fortsætter samarbejdet med nogle af de influenter, som var med på den første kampagne«, fortæller Christina Larsen, Key Account Manager hos Bloggers Delight, og slutter:

»Vi er sikre på, at vi igen kan skabe stærke resultater med samarbejdet – særligt når Gram og den yngre målgruppe kommer til at gå hånd i hånd gennem en længere periode«

Læs også: Mød 11 af vores Premium bloggere og – influenter

Skriv en kommentar